04 January 2013

Pelajar Belajar Tidak Menggunakan Mata , BERJAYA !


Belajar tidak menggunakan mata ? Macam mana tu ? adakah pelajar itu butaa ? Atauuu ? . . . . . . 

Hohoo . Actually ni berkenaan dengan diri aku sendiri jee . As well you know , aku mempunyai masalah RABUN yang sudah sampai ke tahap KRITIKAL . Kenapa aku cakap kritikal ? K let's me story first ;)

2009 - Masa ni masalah rabun memang dah ada . Tapi tak terok sangat . Kira nya baru tahap 1 laa rabun aku masa ni . Kalau tak pakai spek mata pun still boleh nampak apa yang di tulis di whiteboard. But sometime agak kabur-2 . . isokayy aku still boleh tahan dengan mata ni :)

2010 - Rabun terok sedikit . Masa tuu pulak sekolah macam agama-2 gitu . jadi ikut sunnah , lelaki duduk depan , perempuan belakang . Lagi lah aku tak nampak apa yang ada kat whiteboard . Masa tu rabun takde lah terok macam sekarang . Masih boleh nampak dan cam wajah seseorang melalui jarak jauh . So start 2010, aku guna spectacles [kaca-mata] .

2011 - Masuk tahun ni , rabun dah semakin lah terok . Even dalam kelas aku duduk paling depan sekali , dan masih menggunakan kaca-mata yang sama . Tetapi masih lagi kurang jelas pandangan aku . Start dari tahun ni , aku belajar dengan menggunakan mata kawan aku . Maksud nya, Waktu belajar aku tak pandang whiteboard . Hanya salin semula apa yang kawan sebelah tempat duduk aku tu salin apa yang ada kat whiteboard . Thanks to Nafisah dan Farah sebab meminjam kan mata korang untuk aku . =)

2012 - Mata aku memang dah tahap maksimum rosak nya . Aku langsong tak nampak muka orang dalam jarak yang tak berapa nak jauh . Belajar ? Aku duduk di belakang sekali memandangkan aku lambat daftar ke sekolah tu, jadi hanya tempat duduk di belakang sekali je yang kosong . Tahun ni , 100% daripada apa yang aku pelajari adalah daripada pertolongan pinjaman mata kawan-2 yang duduk dekat dengan aku . Especially Najiyah dan Syakira . Terima kasih . ;) Tahun ni jugak , aku mengalami masalah rabun dekat . Kadang-2 kalau menulis , aku sendiri tak nampak apa yang kawan sebelah aku tulis di buku . Padahal dah jarak dekat . Huhhhh and one more thing aku ni rabun silau . ._.

Tapi Alhamdulillah dengan pertolongan diorang yang sanggup meminjamkan mata diorang untuk aku , aku berjaya dapat result yang agak memuaskan dalam PMR tahun 2012 dengan score 7A . =) Sangat-2 bersyukur . Walaupun aku belajar menumpang mata orang lain . tapi masih boleh berjaya . Terima kasih kawan-2 aku yang meminjamkan mata korang untuk aku . Jasa korang teramat lahhhhh ternilai . Tanpa mata korang , mungkin sekarang aku tak berada di kelas 4 Sains Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Kencana ;)
T E R I M A  K A S I H

Thanks spend your time here . Do follow and leave a tag ;)

1 Comment:

Anonymous said... Reply To This Comment

Wow... Hebat laa.. Tahniah dik...

Post a Comment